Σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία όλα τελούν σε κατάσταση αμφισβήτησης, δοκιμάζονται οι ανθρώπινες σχέσεις, η πολιτική και οι υπηρετούντες της βρίσκονται στο ναδίρ της κοινωνικής συνείδησης και τα συνδικάτα προσπαθούν να καλύψουν την οπορτουνιστική τους συμπεριφορά, φαίνεται να υπάρχουν ακόμα νέες αναλαμπές ανθρώπων που διαθέτουν ακόμα ελπιδοφόρες δυνάμεις για να αλλάξουν τα πράγματα...
Η οικονομική κρίση που διανύει η χώρα μας, η Ευρώπη, ο κόσμος όλος, έχει βαθύτερα αίτια. Πέραν των κοινωνικοοικονομικών ζητημάτων υπήρχαν σοβαρές ενδείξεις μιας ουσιώδους πολιτιστικής κρίσης. Για να ξεπεραστούν όμως οι όποιες ακραίες συνθήκες των οικονομικών κρίσεων, αυτό που μας μένει να κάνουμε είναι να τις αντιμετωπίσουμε χρησιμοποιώντας τα ίδια όπλα - αντίδοτα που τις δημιούργησαν, δηλαδή τα πολιτιστικά μας ένστικτα.
Ευτυχώς που σε τούτη την πόλη φαίνεται να υπάρχει μια κρίσιμη μάζα ανθρώπων που της δίνουν συνεχώς ανάσες ζωής. Η κρίσιμη αυτή μάζα έχει ονοματεπώνυμο: «Θεσσαλονίκη Αλλιώς». Ενα ονοματεπώνυμο που δρα στον κόσμο του πολιτισμού ανιδιοτελώς. Σπάνιο φαινόμενο στις μέρες μας. Δεν έχουν σχέση με τους αλλοτριωμένους πολιτικούς χώρους και τα αλλοτριωμένα συνδικάτα. Απλά είναι μια κίνηση πολιτών που τα μετερίζια τους βρίσκονται εκεί βαθιά στους άγραφους νόμους και κανόνες της ανθρωπιάς και της κοινωνικής συνύπαρξης. Πρόκειται για μια ομάδα 1.000 πολιτών με δημιουργικό υπόβαθρο. Το κίνημά τους πλαισιώθηκε από 120 φορείς, αφανείς, βοηθώντας με κάθε τρόπο τις πολιτιστικές τους εκδηλώσεις - δράσεις, των οποίων το φάσμα ποικίλλει (π.χ. κοινωνική αυτομόρφωση, εκδήλωση ανθρωπιάς). Η εκδήλωση («Μια βραδιά στο μέλλον») στο ΝΟΗΣΙΣ την 11η Φλεβάρη ήταν μια ιδέα που γεννήθηκε και υλοποιήθηκε από τις δράσεις τους. Η επιτυχία της ήταν τεράστια, ενώ ανάλογη ήταν και εκείνη με τίτλο «Μια μέρα χωρίς αυτοκίνητο» το Σεπτέμβριο του 2010.
Οι προσπάθειές τους προβάλλονται κάτω από τον όρο «αστικό πείραμα». Εννοια που μας παραπέμπει στο «ας δοκιμάσουμε να αλλάξουμε την πόλη μας». Οι προσπάθειές τους δεν αποκλείεται να αποτελέσουν ένα πανευρωπαϊκό φαινόμενο. Οι δείκτες που ενδέχεται να προκύψουν από τις δράσεις αυτές μπορεί να συμβάλουν καθοριστικά στην παρακολούθηση της κοινωνικής συνοχής και στη φιλοσοφία της βιώσιμης ανάπτυξης.
Κάπως έτσι σχημάτισα μια συνοπτική εικόνα για το κίνημα «Θεσσαλονίκη Αλλιώς». Είναι αλήθεια πως ενώ το ενδιαφέρον μου για την πόλη αυτή παραμένει αναλλοίωτο εδώ και 30 χρόνια, εντούτοις δεν κατάφερα να συνειδητοποιήσω την προέλευση αυτών των δράσεων. Ζητώ συγγνώμη, αν τους αδίκησα, άθελά μου. Αυτή είναι μια ταπεινή απάντησή μου σε γνωστό και αξιόλογο δημοσιογράφο (Γ.Τ.), ηγετική φυσιογνωμία της κίνησης, που μου τηλεφώνησε δίνοντάς μου του στίγμα: Εδώ «Θεσσαλονίκη Αλλιώς».
Του ΧΑΡΙΤΩΝΑ ΧΙΝΤΗΡΟΓΛΟΥ , καθηγητής Βιολογίας ΑΠΘ