
1.Καλησπέρα.Ποιος είναι λοιπόν ο Ραψωδός Φιλόλογος?
Ο ραψωδός φιλόλογος είναι ο Αλέξανδρος. Ζει και μεγαλώνει στο Γαλάτσι, κάνει μουσική γιατί...
νιώθει δημιουργικός και ευτυχισμένος χάρη σ’ αυτήν και του φαίνεται αστείο να μιλάει για τον εαυτό του σε τρίτο πρόσωπο.
νιώθει δημιουργικός και ευτυχισμένος χάρη σ’ αυτήν και του φαίνεται αστείο να μιλάει για τον εαυτό του σε τρίτο πρόσωπο.
2.Πότε και πώς ήρθες σε επαφή με τη συγκεκριμένη μουσική; Ποια ήταν τα πρώτα σου ακούσματα;
Η πρώτη επαφή με το hip hop ήρθε με τα Ημισκούμπρια όταν πήγαινα δημοτικό, με τον δίσκο «30 χρόνια επιτυχίες». Δεν είχα συναίσθηση του τι άκουγα, ότι αυτός ο ήχος που άκουγα είναι hip hop (παρ’ όλο που οι ίδιοι το έλεγαν στα κομμάτια τους), το τι ορίζει, τι πραγματεύεται και τι εκπροσωπεί. Η ουσιαστική «ιδεολογική επαφή» με το κίνημα του hip hop ήρθε με τους terror x crew και το δίσκο «Η πόλις εάλω». Από τη μέρα που άκουσα το δίσκο αυτό δεν έχει περάσει κυριολεκτικά ούτε μια μέρα που να μην έχω ακούσει, σιγοτραγουδήσει, δημιουργήσει ή σκεφτεί κάτι σχετικό με το hip hop.
3.Τι σε παρακίνησε από ακροατής να αρχίσεις ο ίδιος να γράφεις;
Το rap έχει μια τέτοια αμεσότητα όταν γίνεται σωστά, που σε κάνει να νιώθεις ότι ο άλλος είναι απέναντί σου και σου μιλάει. Αποκτάς μια προσωπική επαφή με τον mc μέσω των κομματιών του. Όπως όταν γίνεται μια συζήτηση γύρω σου και θες να λάβεις μέρος, να εκφέρεις άποψη, να αρθρώσεις λόγο, έτσι έγινε και στη σχέση μου με το hip hop. Ένιωθα ότι μου προσέφερε πράγματα και ήθελα με τη σειρά μου να κάνω το ίδιο κι εγώ, να συμβάλλω σε αυτή την κουλτούρα. Φυσικά πρέπει να κρύβεις έστω και λίγη ματαιοδοξία μέσα σου για να μπεις στο χορό και να χορέψεις, κάθε mc που πιάνει μικρόφωνο και δημοσιοποιεί κομμάτια του αναζητά ως κάποιο βαθμό την αναγνώριση αλλιώς θα τα άκουγε μόνος του.
4.Είσαι ευχαριστημένος με την μέχρι τώρα πορεία σου και με τα όσα έχεις αποκομίσει μέσα από αυτή;
Δεν θα μπορούσα να είμαι πιο ευχαριστημένος. Η επαφή μου με τον κόσμο που με ακούει είναι ουσιαστική, έχω γνωρίσει υπέροχους ανθρώπους μέσα από τη μουσική, έχω γυρίσει πάρα πολλά νέα μέρη για συναυλίες και έχω έρθει σε επαφή με διαφορετικές απόψεις, νοοτροπίες, προσωπικότητες. Νιώθω πλουσιότερος ψυχικά σαν άνθρωπος. Μακάρι να μπορούσα να πω το ίδιο και για τα οικονομικά μου!
5.Έχεις μετανιώσει ποτέ για στίχους που έχουν ειπωθεί σε κάποιο τραγούδι σου;
Έχω γράψει πολλούς ανούσιους στίχους, ολόκληρα κομμάτια πιτσιρικάς, έχοντας παρασυρθεί στην νοοτροπία του «είμαι σκληρός και θα σου κάνω το ένα και το άλλο» πράγμα που δεν με αντιπροσωπεύει (και ούτε με αντιπροσώπευε ποτέ) σε κανένα επίπεδο. Έκανα κακό και όχι έξυπνο battle rap. Ελαιοχρωματιστής mc φάσεις όπως λέει και ο Μεντζέλος. Ή κάποιες άλλες φορές θεωρώ ότι δεν είχα στιχουργικά την ωριμότητα να αναπτύξω σε βάθος κάποιες ιδέες και απόψεις μου και έτσι ακούγοντας κάποιους τότε στίχους μου σήμερα, διαπιστώνω ότι κάποιοι ίσως να ακούγονται απόλυτοι, υπερβολικοί ή και αφελείς, δεν είχα καταφέρει δηλαδή να αποτυπώσω ολόκληρο τον εκάστοτε συνειρμό μου αλλά κομμάτια του. Δεν μπορώ να πω ότι μετανιώνω που τους έγραψα γιατί τα λάθη μας είναι κι αυτά κομμάτι μας και η πιο ειλικρινής στάση είναι να τα αποδεχτείς σαν σκαλοπάτια της πορείας σου. Νιώθω ευτυχής που αυτό το «εφηβικό» στάδιο του mc’ing το γνώρισα, το έζησα και το απέβαλα από τα κομμάτια μου νωρίς.
6.Το κοινό σου απαρτίζεται και από άτομα μικρής ηλικίας ή άτομα που δε γνωρίζουν πολλά γύρω από το είδος με αποτέλεσμα κάποιοι να υποστηρίζουν πως έχεις γίνει "μόδα". Σε έχει απογοητεύσει το γεγονός;
Δεν με ενοχλεί το ότι σκάνε πιτσιρικάδες στα live, ίσα - ίσα νιώθω μεγαλύτερη ευθύνη απέναντι σε ένα κοινό το οποίο είναι ακόμα συνειδησιακά «εύπλαστο». Ο εικοσιπεντάχρονος π.χ. που θα έρθει στο live, θα έρθει για να διασκεδάσει και να περάσει ένα όμορφο βράδυ. Ένας πιτσιρίκος μπορεί να φύγει από ένα live και να αλλάξει η κοσμοθεωρία του. Κι εδώ πρέπει να τονίσω πως πρέπει να προσέχουμε διπλάσια το τι λέμε όταν μας ακούνε και μικρά παιδιά, όχι να αυτολογοκρινόμαστε αλλά να έχουμε και συναίσθηση της ευθύνης που φέρουμε, ειδικά όταν τα παιδιά αυτά κρέμονται από τα χείλη μας. Όσο για τις κακεντρέχειες ότι έγινα μόδα, ξέρεις τι; Άσχημα θα ένιωθα αν έκανα μουσική εύπεπτη για μικρόνοους. Κάνω μουσική για ενήλικες και δεν με ενοχλεί αν ακουστεί και από μικρότερους ή τέλος πάντων ευρύτερο κοινό, το δυσάρεστο θα ήταν αν προσπαθούσα εσκεμμένα να με ακούσουν όλοι κάνοντας μουσική που πάει με το ρεύμα. Προτιμώ έναν συνειδητοποιημένο δεκαεξάχρονο (όσο μπορεί να είναι) που φιλτράρει, επιλέγει τι ακούει και ψάχνεται μουσικά, παρά τον τριαντάρη που θα του τα φάει η γκόμενα στα μπουζούκια, απλά κι ωραία. Και στην τελική γυρνώντας τον χρόνο πίσω κι εγώ 15 χρονών είχα δει ζωντανά τους t.x.c. , τους active member, τους ff.c και άλλα τόσα groups, η μουσική δεν είναι καζίνο να σου ζητάνε ταυτότητα .Άλλοι έχουν πρόβλημα λένε που σκάνε κοπέλες. Από πότε το hip hop είναι τόσο ρατσιστικό που θα επιλέξει τους ακροατές του με κριτήριο το φύλο και την ηλικία; Αυτοί που μιλάνε για μόδες και πιτσιρικάδες τους γέννησε δεκαοχτώ η μάνα τους; Δεν το αγαπάνε το hip hop ρε φίλε όσοι λένε τέτοια λόγια, δεν θέλουν να το δουν να μεγαλώνει. Είναι εγωιστές και θέλουν να το κρατήσουν για την πάρτη τους, θα προτιμούσαν να δουν τους πιτσιρικάδες αποβλακωμένους να πετάνε γαρύφαλλα στις πίστες για να νιώσουν λίγο ακόμα ξεχωριστοί.
7.Συζητήσεις και ορισμένα παράπονα γύρω από την τσιμπημένη τιμή του "Ακρωτηριασμένου Αχιλλέα". Τι έχεις να πεις σχετικά με αυτό;
Όποιος το θεωρεί ακριβό νομίζω πως είναι το πιο εύκολο πράγμα να το βρει στο διαδίκτυο, ασχέτως του ότι από εμένα δεν δόθηκε επίσημο link. Δεν κατακρίνω την πειρατεία γιατί θα ήμουν υποκριτής αν το έκανα, έχω κατεβάσει κι εγώ δίσκους και μάλιστα όχι λίγους. Το cd μου βγήκε δισκογραφικά για να το αγοράσει όποιος γουστάρει πραγματικά να υποστηρίξει έμπρακτα αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε : Να φέρουμε στο ευρύ κοινό το αξιοπρεπές hip hop, που έχει λόγο και μήνυμα χωρίς να μπασταρδευτεί με τσιφτετέλια, χωρίς ρηχό στίχο, χωρίς να στερηθεί την πραγματική του αισθητική, χωρίς να λογοκρίνεται και χωρίς να συμβιβάζεται με τα –ανάθεμα κι αν είναι- μουσικά pop κριτήρια της κάθε πολυεθνικής. Να διαδώσουμε ένα hip hop που να μπορείς να βάλεις στην μάνα σου και τον πατέρα σου χωρίς να ντρέπεσαι γι’ αυτό που ακούς. Εγώ ντρέπομαι να πω ότι ακούω hip hop (πόσο μάλλον ότι κάνω ραπ) σε κάποιον άσχετο ρε φίλε, γιατί η εικόνα του κόσμου γι’ αυτό σχηματίζεται από τους καραγκιόζηδες που μονοπωλούν τα media. Πέρα από αυτό νομίζω ότι έφτασα σε σημείο που είχα εξαντλήσει τις δυνατότητες του διαδικτύου και του δωρεάν. Έχουμε δώσει σαν ομάδα (και σίγουρα θα δώσουμε και στο μέλλον) πάρα πολλές δωρεάν δουλειές στο διαδίκτυο. Αυτή τη φορά θέλησα να βγάλω έναν ολοκληρωμένο δίσκο από κάθε πιθανή άποψη, από την επαγγελματική φωτογράφηση, από ένα όμορφο video clip που δεν θα βασίζεται μόνο στις κωλάρες και τη γκλαμουριά, από τον άρτια μιξαρισμένο ήχο, το βιβλιαράκι με τους στίχους κ.ο.κ. Σεβασμός προς τον ακροατή μας είναι αυτή η κίνηση. Όλα αυτά χρειάζονται χρήματα και αυτά τα χρήματα δεν τα ζητιανεύουμε, μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων δούλεψε μια γεμάτη διετία γι’αυτό το αποτέλεσμα. Όποιος θέλει να στηρίξει αυτή την προσπάθεια έμπρακτα μπορεί να παραθέσει τον οβολό του. Όποιος όχι μπορεί και πάλι να βρει πρόσβαση στην μουσική μου όπως γινόταν και πριν. Το ίδιο σε σέβομαι σαν ακροατή αν νιώσεις αυτά που λέω, το μήνυμα με νοιάζει, όχι τα λεφτά σου.
8.Όπως ήταν αναμενόμενο με το που κυκλοφόρησε το νέο σου cd αμέσως κάποιοι το ανέβασαν. Πιστεύεις γενικά ότι είναι λάθος αυτή η τάση πρόωρης δημοσιοποίησης της δουλειάς σας στο διαδίκτυο;
Ας κάνει ο καθένας ότι νομίζει και κρίνει σωστό. Όποιος θέλει να στηρίξει την κίνησή μου θα το κάνει και ας έχει το δίσκο και στον υπολογιστή του. Όποιος όχι και πάλι όλα καλά.
9.Κυρίως μετά το τελευταίο κομμάτι "Φωτογραφίες" υπήρξαν εκείνοι που σχολίασαν ή κατέκριναν τις θρησκευτικές σου τοποθετήσεις. Ενοχλήθηκες;
Καθόλου. Εγώ προσωπικά δεν έχω κατακρίνει ποτέ τις θρησκευτικές πεποιθήσεις κανενός, υποστηρίζω όμως ανοιχτά το δικαίωμα της ανεξιθρησκίας που περιλαμβάνει το δικαίωμα να ΕΠΙΛΕΞΕΙΣ το αν και τι θα πιστεύεις και όχι να στο κάνουν πλύση εγκεφάλου από τη μέρα που γεννιέσαι, χωρίς δείγμα ελεύθερης βούλησης, συναίσθησης και επιλογής. Και ο ίδιος ο Χριστός ως ενήλικας βαφτίστηκε σύμφωνα με τις γραφές.
10.Υπάρχει η αντίληψη πως η "υπόγεια" ραπ είναι μια μουσική που πρέπει να μοιράζεται ένας περιορισμένος αριθμός ανθρώπων, δεδομένου όμως ότι αποτελεί πηγή αφύπνισης ίσως είναι καλό να διαδοθεί περισσότερο. Εσύ τι νομίζεις;
Μου δόθηκε η ευκαιρία να απαντήσω νωρίτερα σε αυτή την ερώτηση αναλυτικά. Όποιος έχει διαβάσει το «Όνομα του Ρόδου» του Ουμπέρτο Έκο ας κάνει μόνος του τον παραλληλισμό περί «απαγορευμένης γνώσης» και ποιους εξυπηρετεί.
11.Θεωρείς ότι η Ελλάδα είναι σε θέση να ξεπεράσει τα κοινωνικοπολιτικά και οικονομικά της προβλήματα;
Η δική μας γενιά δεν έζησε πείνα και κακουχίες, πολλοί μεγάλωσαν δύσκολα αλλά δεν υπάρχει σύγκριση με τους γονείς και τους παππούδες μας. Είμαστε μια γενιά τόσο μουδιασμένη που φαντάζει αδύνατο να «τσαντιστούμε» ομαδικά και οργανωμένα. Μας στερούν εν μία νυκτί δικαιώματα που χύθηκε πάρα πολύ αίμα για να κατοχυρωθούν και παρακολουθούμε όλοι άπραγοι. Εκεί έξω όμως πλάθονται με ταχύτατους ρυθμούς συνειδήσεις διαφορετικές από αυτές που είχαμε συνηθίσει ως τώρα. Και αυτό αναπόφευκτα θα φέρει ανατροπές αργά η γρήγορα.
12.Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια του Ραψωδού;
Ρίμες, beats, συναυλίες.
13.Θα ήθελες να προσθέσεις κάτι τελευταίο για τους αναγνώστες;
Μην παπαγαλίζετε κάθε άποψη που ακούτε η διαβάζετε. Ψαχτείτε, διαβάστε, ρωτήστε, διασταυρώστε. Αποκτήστε δική σας άποψη και κριτική σκέψη. Να είστε όλοι καλά!