scroll

Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Οι IRIE Action Sound System Μιλούν για την Κουλτούρα της Reggae και του Sound System


Το βροχερό (και κρύο) απόγευμα της Τετάρτης με βρήκε σε μία αποθήκη στην Ηλιούπολη μαζί με τον φωτογράφο και τους ​IRIE Action Sound System. Η ομάδα, έχοντας σαν βάση την κοινή αγάπη για τη reggae μουσική και κουλτούρα ξεκίνησε το 2005 (ως URM) και δημιουργεί το δικό της ηχοσύστημα από ηχεία φτιαγμένα στο χέρι. Από τότε μέχρι σήμερα έχει διοργανώσει και συμμετάσχει σε reggae και dub βραδιές με καλλιτέχνες απο την Τζαμάικα και την Ευρώπη καθώς και άλλες με εγχώριους καλλιτέχνες. Tο 2009 κυκλοφόρησαν την πρώτη μουσική παραγωγή σε 12'' βινύλιο με τίτλο ''love inna pollution'' με την συμμετοχή των Ranking Joe, Ranking Trevor και Fitta Warri και τo 2010 την δεύτερη παράγωγη σε 10'' βινύλιο με τίτλο ''Zion march'' με την συμμέτοχη των Εarl Zero και Ranking Forrest.

Αν δεν έχεις ασχοληθεί καθόλου με το είδος και όλα αυτά σου ακούγονται ξένα, μην ανησυχείς δεν είσαι ο μόνος, αλλά γι' αυτό πήγα και εγώ να τους συναντήσω. Αρχικά και χωρίς να είμαι φαν του είδους, ενδεχομένως επειδή δεν έχω ασχοληθεί αρκετά, μου εξηγούν ότι πίσω από την reggae υπάρχει μία ολόκληρη κουλτούρα η οποία δεν μένει μόνο στο μουσικό κομμάτι, και μέλημά τους μέσω των party αλλά και της κυκλοφορίας βινυλίων είναι να μεταδοθεί το μήνυμα της μουσικής και ο κόσμος να περνάει καλά. Όπως λένε οι ​IRIE Action Sound System, «Η reggae κρύβει πίσω της μια χώρα και έναν ολόκληρο λαό. Κρύβει προβληματισμούς, πολιτικά μηνύματα, μιλάει για αγάπη, συμφιλίωση, επιστροφή στη φύση. Φτιάξαμε αυτή την ομάδα όχι μόνο για να μελετήσουμε το είδος που τόσο αγαπήσαμε, αλλά και για να βρούμε τρόπους να την μεταφέρουμε στη χώρα μας μέσα από την ιδέα του Sound System. Και αυτός είναι ο στόχος μας, να διαδώσουμε τα μηνύματα αυτής της κουλτούρας». ​

VICE: Πώς έχει αντιμετωπιστεί η προσπάθεια των IRIE Action Sound System μέχρι τώρα;
IRIE Action Sound System:
 Εμείς θέλουμε να μεταβιβάσουμε τα μηνύματα της κουλτούρας και την αγάπη. Στην ουσία το Sound System από μόνο του σαν έννοια είναι αυτό, το να πάρεις ότι έχεις μέσα σου και να το δείξεις στον υπόλοιπο κόσμο. Στην Ελλάδα είναι λίγο δύσκολο, όχι μόνο μουσικά, αλλά επειδή αυτό που κάνουμε είναι μία DIY κατάσταση - για παράδειγμα τα ηχεία είναι κατασκευασμένα από εμάς, κάτι που απαιτεί δουλειά και προσπάθεια και σαφέστατα υπάρχει και η δυσκολία εύρεσης χώρων στην Ελλάδα.


Πόσοι είσαστε στην ομάδα;
Πέρα από εμάς του τρεις και τον γραφίστα μας που αποτελεί σημαντικό μέλος, καθώς είναι υπέυθυνος για όλα τα artwork, όταν είναι να διοργανώσουμε κάτι ​γίνεται μια ένωση ανθρώπων. Φιλοξενούμε κόσμο στα event μας για να παίξουν μουσική και DJs που παίζουν πριν από εμάς, αλλά ακόμα και ο τύπος που θα μας βοηθήσει να στήσουμε τα ηχεία στον χώρο ή θα κολλήσει αφίσες μαζί μας, για εμάς αποτελεί κομμάτι των IRIE Action Sound System. Είναι μια πολύ DIY κατάσταση, αλλά δεν είμαστε μόνοι και είναι μια τεράστια προσπάθεια που στήνεται εδώ και χρόνια​
Έχετε αναφέρει ότι τα ηχεία σας είναι φτιαγμένα. Πώς μπήκατε σε αυτή τη διαδικασία;
Αυτό που κάνουμε για εμάς δεν σταματάει ποτέ. Συνέχεια μπαίνουμε στη διαδικασία να κάνουμε τον ήχο μας καλύτερο. Τα ηχεία είναι μέρος της σύνθεσης που θέλουμε να πετύχουμε. Βοηθάνε στο να ακουστεί η μουσική όπως θέλουμε εμείς να ακουστεί, γιατί το συγκεκριμένο είδος έχει να κάνει με ένταση, μπάσα και είναι πολύ βασικό να έχουμε μεγάλο εύρος στα μπάσα. Για να το πετύχεις αυτό θες αρκετά ηχεία.
Ο κόσμος, πρέπει να νοιώσει τον παλμό γιατί είναι κομμάτι της reggae το να γίνει ένα με τον ήχο. Το 2005 ξεκίνησαμε με 5 ηχεία, τώρα είναι πολλά παραπάνω. Αυτό όμως έχει έξοδα, κι εμείς δεν θέλουμε να μπούμε στη διαδικασία των μαγαζιών με ακριβές εισόδους γιατί θα στερούσε από τον κόσμο. Θέλουμε να γίνεται όπως θέλουμε εμείς. Να μπορεί ο καθένας να έρθει στα event μας χωρίς πολλά λεφτά και να συμμετέχει.
Είναι δηλαδή ηχητική η διαφορά του DIY ηχείου σε σχέση με άλλα;
Η διαφορά είναι τεχνική. Δεν πειράζουμε κάτι, απλά δίνουμε περισσότερη βάση στα μπάσα. Είναι συχνοτικό και ηχοληπτικό το θέμα. Εμείς το κρίνουμε αυτό, από εκεί και πέρα ανάλογα με τη μουσική, κοιτάμε πως θα στήσουμε το κάθε event. Απλά δεν δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να στηρίξουμε με αγορασμένα τεράστια ηχεία λόγω του κόστους. Γι' αυτό τα κάνουμε εμείς. Επίσης, φροντίζουμε να βρίσκουμε ελεύθερους χώρους για να μπορεί να υπάρχει μία μικρή είσοδος με οικονομικά ποτά και ό,τι λεφτά βγαίνουν από τα event - τα οποία δεν μπαίνουν καν στην τσέπη μας - να μπορούν να χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση του ήχου, τις παραγωγές και ελπίζουμε για κάποια βινύλια.
Η ομάδα δεν είναι η δουλειά και δεν υπάρχει με βιοποριστικούς σκοπούς, είναι όμως κάτι στο οποίο έχουμε δωθεί και βγάζουμε τα γούστα μας.

Μακροπρόθεσμα που το βλέπετε να πηγαίνει; 
Το πρώτο πράγμα που θέλουμε είναι να συνεχίσουμε να υπάρχουμε, να είμαστε καλά και μονιασμένοι όλοι μας. Αυτό μετράει. Οι δυσκολίες 
πάντα υπάρχουν αλλά το σημαντικό για εμάς επειδή είναι μία μικρή σκηνή και όχι τόσο διαδεδομένη φάση, να μπορούμε να κάνουμνε όμορφα πράγματα και να κινείται με βάση το ενδιαφέρον του κόσμου. Στην Ευρώπη είναι διαφορετικά τα πράγματα αλλά έχει γίνει μια διαμόρφωση αυτής της μουσικής λόγω των ηλεκτρονικών στοιχείών, και αυτό είναι κάτι που ελκύει τον κόσμο. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πως θα είναι στο μέλλον, ξέρουμε μόνο ότι το ενδιαφέρον μας είναι στη roots reggae και θα «παλέψουμε» για να υπάρχουμε.

Οι καλύτερες στιγμές που είχατε μέχρι σήμερα;Ακούγεται τετριμμένο, αλλά για εμάς κάθε φορά που κάνουμε κάποιο session είναι διαφορετική και είναι η καλύτερη. Επίσης, υπάρχει ποικιλία. Δηλαδή μπορεί να ένα από τα καλύτερα μας event να ήταν αυτό που είχε πολύ κόσμο, αλλά εξίσου καλο είναι για εμάς να έχει και λίγο με τέλεια vibes. Eπειδή είναι οργανικό ποτέ δεν είναι ίδια η μια βραδιά με μια άλλη, γιατί αναλόγως με τη ροή των πραγμάτων υπάρχει άλλη ενέργεια. Ένας χώρος που μας έχει μείνει είναι το Μηχανουργείο που κάναμε πέρυσι δύο πάρτυ. Ένα το χειμώνα και ένα την άνοιξη, όπου ο κόσμος ξεπέρασε τις προσδοκίες μας.
Θέλώ να μάθω τι σημαίνει το όνομά σας!​(Γέλια) ΟΚ. Στη Τζαμάικα λοιπόν, δημιουργήθηκε μια τοπική διάλεκτος που λέγεται Patois. Έχει πάρει στοιχεία από πολλές γλώσσες και έχει κάποιες συγκεκριμένες λέξεις, για παράδειγμα το Irie που χρησιμοποιούμε για το όνομα του Sound System είναι "το ανώτατο επίπεδο διάθεσης και πνεύματος". Είναι η ήρεμη και η χαλαρή κατάσταση και είναι μια λέξη που οι Τζαμαικάνοι χρησιμοποιούν κατά κόρον. Εμείς αυτό προσπαθούμε να κάνουμε πράξη σε κάθε βραδιά. Να υπάρχει μια ωραία ενέργεια με χαμόγελο και να γινόμαστε όλοι ένα.

Όλα γύρω από τη reggae είναι αυτό το συναίσθημα της ηρεμίας που σου δημιουργούν τα vibes της μουσικής. Αυτό το κάνει και το μπάσο, γιατί είναι οι συχνότητες που δεν ακούμε στα αυτιά μας, αλλά τις νιώθουμε. Τώρα όσον αφορά στο Sound System, ξεκίνησε στη Τζαμάικα, όπου έκαναν πάρτυ σε σπίτια με 2-3 ηχεία. Σιγά σιγά αυτό το πράγμα πήγαινε καλά, κυρίως στα τέλη της δεκαετίας του '60 και τη δεκαετία του '70. Μαζευόταν παραπάνω κόσμος γιατί το Sound System έχει να κάνει με το γκέτο και φτωχογειτονιές, όχι με μητρόπολη. Έφτιαχναν φαγητό και καμιά φορά έκαναν και πάρτυ στο δρόμο, οπότε για να καλύψουν όλο τον κόσμο που ερχόταν έφτιαχναν παραπάνω ηχεία, χειροποίητα, για να μεγαλώσουν και να ικανοποιήσουν το εύρος των ανθρώπων, αλλά και για να αρχίσουν να έρχονται και περισσότεροι.
Αυτό, θεωρούνταν το μέσο διάδοσης της μουσικής που έβγαινε έτσι ώστε να το ακούσει πέρα από το ράδιο, και live ο κόσμος. Βασικά, το Sound System ήταν σαν μία πρώιμη version τοπικoύ ραδιοφώνου. Ένα μέσο για να ακούσεις καινούρια κομμάτια. Υπήρχε ο σελέκτορας - ο DJ - που μάζευε τα κομμάτια, και σε όποιο τραγούδι ο κόσμος χόρευε και τα έδινε όλα υποτίθεται πως ήταν το κομμάτι που θα πήγαινε καλά. Από εκεί έβλεπαν οι μπάντες και οι εταιρίες το πώς κινείται η δουλειά που κάνουν. DJ στη Τζαμάικα ήταν ο μικροφωνάς. Αυτός που επικοινωνεί με τον κόσμο, λέει ποιο κομμάτι παίζει, ποιας μπάντας είναι, ποιος είναι ο παραγωγός, αυτός που τους ανεβάζει και επικοινωνεί γενικότερα. Λεγόντουσαν και toasters και στην ουσία το πρώτο toasting που έγινε στον πλανήτη ήταν εκεί.

Dub: Υπάρχει το κομμάτι που βγαίνει από τον καλλιτέχνη, τη μπάντα, τον παραγωγό ή οτιδήποτε. Αυτό το κομμάτι, χωρίς τη φωνή, παραλλαγμένο με εφέ που χρησιμοποιούσαν και ακόμη χρησιμοποιούν μέσα στο κομμάτι για να γίνει πιο ατμοσφαιρικό, πιο ρυθμικό. Γενικά το αλλάζει. Όταν έπαιζε λοιπόν το dub, το πειραγμένο κομμάτι - ένας καλλιτέχνης καλλούνταν να τραγουδήσει freestyle σε realtime, και να βάλει δικούς του στίχους πάνω στο κομμάτι. Αυτό υπάρχει μέχρι και σήμερα.
Η διαφορά στο κάθε Sound System είναι στο πόσο πειράζεις τα κομμάτια και στο τι εφέ θα βάλεις. Μπορεί να ακούσεις το ίδιο κομμάτι παιγμένο από διαφορετικά Sound System και να διαφέρει όσο δεν φαντάζεσαι. Σε διαφωτίσαμε;
Περίπου, απλά πείτε μου τι πρέπει να ακούσει κάποιος για να πάρει μια ιδέα πριν έρθει σε κάποιο πάρτυ σας;
Καθαρά ενδεικτικά, επειδή αυτή η μουσική είναι ελεύθερη και υπάρχουν πάρα πολλοί παραγωγοί και πάρα πολλοί καλλιτέχνες που κάνουν το ίδιο πράγμα θα σου πούμε Augustus Pablo, King Tubby, Lee Scratch Perry, Linval Thompson, Prince Far I, Gregory Isaacs και πάρα πολλοί άλλοι. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι έχουν δώσει πάρα πολλά στη συγκεκριμένη μουσική και αν κάποιος θέλει να μάθει γι' αυτό το είδος καλό θα είναι να τους ακούσει.
Έχει ταξιδέψει ποτέ κανείς στη Τζαμάικα;O γραφίστας μας και βασικά από εκεί ξεκίνησαν όλα. Ο Μανώλης πήγε Τζαμάικα και μας εξήγησε όλη την κατάσταση. Μας έβαλε να ακούσουμε μουσική, μας μίλησε για την κουλτούρα με τα Sound System και αυτό ήταν! Μετά μαζευτήκαμε κάποιοι φίλοι και το ξεκινήσαμε χωρίς να ξέρουμε που θα πάει και πως θα εξελιχθεί. Από εκεί και πέρα το αγαπήσαμε και έγινε κομμάτι μας.
Σας έχει προσεγγίσει κάποιος από το εξωτερικό για να παίξετε;
Συνήθως δεν λειτουργεί έτσι. Αυτοί που φτιάχνουν τη μουσική ψάχνουν ποιοι καλλιτέχνες ταιριάζουν πάνω σε ένα κομμάτι και ερχόμαστε εμείς σε επικοινωνία. Δηλαδή οι καλλιτέχνες περιμένουν στην ουσία τους παραγωγούς ή τις μπάντες να τους προσεγγίσουν. Έτσι λειτουργεί. Αλλά προσπαθούμε να συνεργαζόμαστε με τους local, και να στήσουμε μια σκηνή σιγά σιγά.
Θέλουμε να υπάρχουν άνθρωποι που θα ξέρουν γιατί θα έρθουν να μας δουν. Να υπάρχει ένας πυρήνας και να γουστάρουν αυτό και μόνο. Γι αυτό προσπαθούμε να είμαστε αυθεντικοί σε αυτό που κάνουμε και όχι να πηγαίνουμε σύμφωνα με τον κόσμο.
Και με τι θέλετε να κλείσουμε;​
Με κάτι θετικό. Θέλουμε να γίνουν κι άλλα Sound System. Γι αυτό και βοηθάμε και παιδιά που είναι νέα και θέλουν να ασχοληθούν με αυτό και να τους δίνουμε χώρο για να παίζουν κι αυτοί, γιατί αξίζει να αναπτύξουμε αυτή τη σκηνή. ​20 Δεκεμβρίου φιλοξενούμε τον Ras Daniel Ray έναν Τζαμαικανό τραγουδιστή που ξεκίνησε από εκεί και έχει και άμεση σχέση με μεγάλα Sound System και έχει λάβει μέρος σε μερικά ιστορικά, όπως το Killamanjaro που είναι από τα πιο αξιοσημειώτα Τζαμαικανά Sound System. Θα κάνουμε μια βραδιά που το μικρόφωνο θα είναι στο χέρι του και μόνο σε όποιο κομμάτι μπει. Οπότε ουσιαστικά για ένα βράδυ θα μπει κι αυτός στην ομάδα μας.
Και αυτό είναι και το σημαντικό για εμάς. Δεν επιλέγουμε καλλιτέχνες που θα έρθουν απλά να κάνουν το set τους, να πουν 2 κομμάτια και να φύγουν. Επιλέγουμε ανθρώπους που μπορούν να ενσωματωθούν με εμάς και να περάσουν όλη τη νύχτα με το μικρόφωνο δίπλα μας, όλοι μαζί.
 πηγη http://www.vice.com/gr/