Γι’ ακόμη μία φορά ο σινεφιλικός δρόμος θα είναι ανηφορικός και αρκούντως απολαυστικός, με τη Θεσσαλονίκη να διοργανώνει από τις 11 μέχρι τις 20/3 ένα από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά φεστιβάλ ταινιών τεκμηρίωσης...
Τα τελευταία δεκατρία χρόνια, στην αρχή της άνοιξης, υπάρχουν δέκα ημέρες που ακόμη και οι μεγαλύτεροι λάτρεις του σινεμά απαρνιούνται οικιοθελώς την αγαπημένη τους μυθοπλασία. Το 13ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει ετοιμάσει και φέτος έναν υπερπλήρη οδηγό της παγκόσμιας παραγωγής ταινιών τεκμηρίωσης. Παρότι έκανε γενναία μείωση στον ήδη περιορισμένο προϋπολογισμό του, κατάφερε να συγκεντρώσει συνολικά 225 φιλμ από διαφορετικά σημεία του πλανήτη: η οικονομική κρίση, το περιβάλλον, οι ατομικές ελευθερίες, η οδύσσεια της μετανάστευσης, το ξεσκόνισμα της μνήμης θα είναι φέτος οι κύριες θεματικές της διοργάνωσης, με τα αφιερώματα και τις απολαυστικές μουσικές διαδρομές να συνοδεύουν τη φετινή θεσσαλονικιώτικη γιορτή του ντοκιμαντέρ.
Γόνιμο κινηματογραφικό έδαφος
Αναμφίβολα το τμήμα που συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη προσοχή είναι οι Όψεις του Κόσμου, ένα διεθνές πανόραμα ταινιών τεκμηρίωσης, που στοχεύει στο κέντρο των σύγχρονων προβλημάτων και του κοινωνικού στοχασμού. Το πώς δύο –φαινομενικά αγροτικού ενδιαφέροντος– φιλμ μπορούν να αποτελέσουν ένα βαθύ οικονομικοκοινωνικό σχόλιο θα σας το αποδείξουν η αμερικάνικη «Σοδειά» του Ρομπέρτο Ρομάνο και το «Γιάφα, ο Μηχανισμός του Πορτοκαλιού» του Εγιάλ Σιβάν. Αληθινές εικόνες από ένα «Slumdog Millionaire» χωρίς χάπι εντ φέρνει ο «Ξυπόλυτος Φίλος μου», καθώς περιγράφει τη ζωή των οδηγών χειροκίνητων ταξί στην Καλκούτα. Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι και το ελληνικό «Πεθαίνοντας για την Αλήθεια» του Νίκου Μεγγρέλη, το οποίο περιγράφει τα κατορθώματα θαρραλέων δημοσιογράφων κατά την κάλυψη του πολέμου στο Ιράκ. Τις περισσότερες φορές το τμήμα Μικρές Αφηγήσεις προσφέρει μεγάλες συγκινήσεις. φέτος ξεχοωρίζουν δύο ιστορίες αστικού decadence «Η Οδός Άρμπορ» (Κλίο Μπαρνάρντ) και «Οικογενειακό Ένστικτο» (από τη Λετονία), ενώ το «Docville - Λασκάρεως 99, Αθήνα», η νέα ταινία της Κατερίνας Πατρώνη που εντάσσεται στο ίδιο τμήμα, περιγράφει τη ζωή στις ελληνικές πόλεις, όπως αυτές διαμορφώνονται στην τρέχουσα επώδυνη οικονομική κρίση.
Η ελληνική σοδειά…
Πλούσια θα είναι και πάλι η ελληνική εκπροσώπηση στο φεστιβάλ, με 43 ελληνικές ταινίες τεκμηρίωσης, διαφορετικού περιεχομένου και κινηματογραφικής διάθεσης. Νησιώτικο άρωμα, παρότι είναι ακόμη μακριά το καλοκαίρι, θα προσφέρουν το «Χωρίς Τσιμέντο» της Βάνας Αλεξοπούλου με θέμα το ελεύθερο κάμπινγκ, το «Σχοινούσα, το Νησί του Ήλιου» της Ισαβέλλας Μαυράκη και το «Διαδρομές Νερού στην Αμοργό» της Έφης Λατσούδη. Τέλος, έντονος θα είναι ο κινηματογραφικός απολογισμός και των πρόσφατων γεγονότων του Δεκέμβρη του 2008, με το «Άβατον» της Ορσαλίας Δημητρίου και τον «Οργισμένο Δεκέμβρη» της Χρύσας Τζελέπη και του Άκη Κερσανίδη.
Γιάγκος Αντίοχος http://www.athinorama.gr
Τα τελευταία δεκατρία χρόνια, στην αρχή της άνοιξης, υπάρχουν δέκα ημέρες που ακόμη και οι μεγαλύτεροι λάτρεις του σινεμά απαρνιούνται οικιοθελώς την αγαπημένη τους μυθοπλασία. Το 13ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει ετοιμάσει και φέτος έναν υπερπλήρη οδηγό της παγκόσμιας παραγωγής ταινιών τεκμηρίωσης. Παρότι έκανε γενναία μείωση στον ήδη περιορισμένο προϋπολογισμό του, κατάφερε να συγκεντρώσει συνολικά 225 φιλμ από διαφορετικά σημεία του πλανήτη: η οικονομική κρίση, το περιβάλλον, οι ατομικές ελευθερίες, η οδύσσεια της μετανάστευσης, το ξεσκόνισμα της μνήμης θα είναι φέτος οι κύριες θεματικές της διοργάνωσης, με τα αφιερώματα και τις απολαυστικές μουσικές διαδρομές να συνοδεύουν τη φετινή θεσσαλονικιώτικη γιορτή του ντοκιμαντέρ.
Γόνιμο κινηματογραφικό έδαφος
Αναμφίβολα το τμήμα που συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη προσοχή είναι οι Όψεις του Κόσμου, ένα διεθνές πανόραμα ταινιών τεκμηρίωσης, που στοχεύει στο κέντρο των σύγχρονων προβλημάτων και του κοινωνικού στοχασμού. Το πώς δύο –φαινομενικά αγροτικού ενδιαφέροντος– φιλμ μπορούν να αποτελέσουν ένα βαθύ οικονομικοκοινωνικό σχόλιο θα σας το αποδείξουν η αμερικάνικη «Σοδειά» του Ρομπέρτο Ρομάνο και το «Γιάφα, ο Μηχανισμός του Πορτοκαλιού» του Εγιάλ Σιβάν. Αληθινές εικόνες από ένα «Slumdog Millionaire» χωρίς χάπι εντ φέρνει ο «Ξυπόλυτος Φίλος μου», καθώς περιγράφει τη ζωή των οδηγών χειροκίνητων ταξί στην Καλκούτα. Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι και το ελληνικό «Πεθαίνοντας για την Αλήθεια» του Νίκου Μεγγρέλη, το οποίο περιγράφει τα κατορθώματα θαρραλέων δημοσιογράφων κατά την κάλυψη του πολέμου στο Ιράκ. Τις περισσότερες φορές το τμήμα Μικρές Αφηγήσεις προσφέρει μεγάλες συγκινήσεις. φέτος ξεχοωρίζουν δύο ιστορίες αστικού decadence «Η Οδός Άρμπορ» (Κλίο Μπαρνάρντ) και «Οικογενειακό Ένστικτο» (από τη Λετονία), ενώ το «Docville - Λασκάρεως 99, Αθήνα», η νέα ταινία της Κατερίνας Πατρώνη που εντάσσεται στο ίδιο τμήμα, περιγράφει τη ζωή στις ελληνικές πόλεις, όπως αυτές διαμορφώνονται στην τρέχουσα επώδυνη οικονομική κρίση.
Η ελληνική σοδειά…
Πλούσια θα είναι και πάλι η ελληνική εκπροσώπηση στο φεστιβάλ, με 43 ελληνικές ταινίες τεκμηρίωσης, διαφορετικού περιεχομένου και κινηματογραφικής διάθεσης. Νησιώτικο άρωμα, παρότι είναι ακόμη μακριά το καλοκαίρι, θα προσφέρουν το «Χωρίς Τσιμέντο» της Βάνας Αλεξοπούλου με θέμα το ελεύθερο κάμπινγκ, το «Σχοινούσα, το Νησί του Ήλιου» της Ισαβέλλας Μαυράκη και το «Διαδρομές Νερού στην Αμοργό» της Έφης Λατσούδη. Τέλος, έντονος θα είναι ο κινηματογραφικός απολογισμός και των πρόσφατων γεγονότων του Δεκέμβρη του 2008, με το «Άβατον» της Ορσαλίας Δημητρίου και τον «Οργισμένο Δεκέμβρη» της Χρύσας Τζελέπη και του Άκη Κερσανίδη.
Γιάγκος Αντίοχος http://www.athinorama.gr